4 oktober 2020

Echnaton en Collage: prototype Flashmob

Collage, een van de uitvoerende partners van Studio VMBO, begeleidde het Echnaton in Almere bij een cultuuractiviteit die het startsein geeft aan omgevingsgericht onderwijs. Leerlingen van TL1 leerden over dans en maakten op 20 augustus samen met professionele dansers een flashmob. 8 oktober keken de school en de lokale partner terug op het prototype.

De school formuleerde voor het prototype als ontwerpvraag: Hoe verbind ik leerlingen met verschillende achtergronden en uit verschillende stadsdelen op een laagdrempelige en natuurlijke manier die aansluit op hun belevingswereld. Het Echnaton benaderde Collage met de vraag met welke Almeerse partner aan deze vraag kon worden gewerkt. Tilly Nijhof van Echnaton: “Collage en ik konden de vraag gezamenlijk goed beantwoorden door de jarenlange samenwerking en de kennis die Collage van de school heeft. We spreken dezelfde taal. Wij beoogden Static als ideale partners voor deze vraag”.

Samenwerken met cultuurproducent

Randy Bel en Suzanne Gorter (beiden danser en choreograaf) organiseerden een dag waarop de leerlingen in een veilige sfeer een korte voorstelling kregen, daarna op hun stoel diverse bewegingen moesten doen, waarna ze samen een flashmob ontworpen en instudeerden. Tijdens het proces liep de Static-crew rond om echt contact te maken met de leerlingen, te checken hoe het gaat en om te voelen wat een individu of de groep nodig heeft. Daar spelen ze vervolgens op in waardoor er in no-time een choreografie staat en het talent van de leerlingen naar buiten stroomt. Leerlingen doen dingen die ze dachten nooit te kunnen of niet te durven. Uit hun comfortzone ontstijgen de leerlingen zichzelf en zijn in verbinding met hun medeleerlingen en de omgeving.

Reacties vanuit de school

“Het was aan het begin een wauw effect, maar was ook wel spannend want ik wist niet of ik dat ook wel zou kunnen. Eerst durfde ik niet, maar Suzanne was echt tof, door haar deed ik mee.“ – leerling

Docent: “Er was niet meer te onderscheiden welke leerling bij welke klas hoorde. In mijn beleving wat ik tijdens het project heb zien gebeuren, is het een groep geworden. Een mooie start voor het schooljaar.“ – docent

OCPE

Collage heeft in de samenwerking met Echnaton het OCPE-model van Studio VMBO gebruikt.

  • O: Onderzoek: kennis maken met verschillende vormen van dans. Tijdens de mentorles voorbereid wat een flashmob nodig heeft.
  • C: Creëren: deels gebaseerd op een bestaande choreografie die Static meenam, maar was flexibel voor de creatieve samenwerking met de leerling. Gezamenlijk is er tot een dans gekomen.
    Vanuit de culturele partner is gekeken wat de mogelijkheden van de leerling zijn. Ontdek de sterke kant van de leerling. Dit ook inzetten in het creatieve proces. (iedereen heeft een talent) Zet jongeren in hun kracht neer. Deze meerwaarde bevestigt zelfvertrouwen, wat resulteert in meer lef en durf.
  • P:Presenteren: Flashmob op het Manifestatieveld
  • E: evalueren: Op één leerling na (mede door persoonlijke situatie van de leerling) kon iedereen op zijn eigen niveau meedoen. Het maakt veel lok bij de leerlingen. Zij werden enthousiast door de groep dansers. De ene leerling die niet  meedanste op het manifestatieveld, heeft achter de schermen mee geholpen.