22 oktober 2024

Icc-cursus van start: cultuuronderwijs versterken in de praktijk

De jaarlijkse icc-cursus van FleCk is op 7 oktober van start gegaan. Deze cursus biedt scholen de praktische hulpmiddelen en kennis om cultuuronderwijs effectief te implementeren. Dit schooljaar bestaat de cursus uit vier bijeenkomsten en een inspiratiedag, waarbij deelnemers werken aan een gezamenlijk cultuurplan en de belangrijke aspecten van kunst-, erfgoed- en media-educatie verkennen. 

De eerste bijeenkomst van dit jaar vond plaats op 7 oktober in Lelystad en bood deelnemers de kans om elkaar te leren kennen in een fijne, open sfeer. Er werden dan ook veel ervaringen en ideeën gedeeld. 

Visie op cultuuronderwijs

De focus lag op de begrippen cultuur en cultuuronderwijs. Wat houdt kunstonderwijs precies in? Er werd een start gemaakt met het formuleren van een visie en ambitie voor cultuuronderwijs. De acht leerkrachten die meededen, kregen inzicht in het belang van een gedeelde visie binnen het schoolteam en met de schoolleider. 

Creatieve opdrachten en praktische toepassingen

Tijdens de bijeenkomst werd er besproken wat nodig is om dit draagvlak te creëren en wat de gevolgen kunnen zijn bij een gebrek aan steun. Door middel van creatieve opdrachten ervaren de deelnemers zelf de impact van deze thema’s. Na de lunch was er de mogelijkheid om in de Kubus te kijken naar een fragment van de schoolvoorstelling “Ferm.” Dit bood een mooie aanvulling op de theoretische inhoud van de bijeenkomst.

Culturele omgeving ontdekken

Dit jaar bestaat de icc-cursus uit vier inhoudelijke bijeenkomsten en een inspiratiedag, namelijk de Dag van de Cultuureducatie Flevoland. Elke bijeenkomst vindt plaats op een culturele locatie in de provincie, waar deelnemers de gelegenheid krijgen om een korte culturele activiteit te ervaren en zo de lokale culturele omgeving te ontdekken. 

Rol van de icc-er

Tijdens deze eerste bijeenkomst werd er verder ingezoomd op de rol van de icc’er. Welke taken en verantwoordelijkheden horen bij deze functie? De deelnemers reflecteerden ook op hun eigen talenten en welke vaardigheden ze nog willen ontwikkelen. Tijdens het werkblok gingen ze fanatiek aan de slag met opdrachten voor de komende periode, waaronder het faciliteren van een teambijeenkomst om een gezamenlijke visie op cultuuronderwijs te bepalen. Met deze cursus krijgen deelnemers niet alleen de tools aangereikt om cultuuronderwijs te implementeren, maar ook de mogelijkheid om hun eigen netwerk en kennis binnen het culturele domein te versterken. De icc-cursus is daarmee een waardevolle investering in de toekomst van cultuuronderwijs op scholen.

Wil jij ook cultuuronderwijs versterken op jouw school en een landelijk erkend certificaat behalen? Meld je dan aan voor de volgende icc-cursus en draag bij aan de toekomst van cultuur in het onderwijs!