14 november 2024

Kansengelijkheid bevorderen met cultuuronderwijs

Tijdens de Dag van de Cultuureducatie Flevoland op 6 november in Kunstlinie Almere kwamen ruim 160 sleutelfiguren uit het (cultuur)onderwijs samen met een missie: vind de code om cultuuronderwijs toegankelijk te maken voor ieder kind! Door met elkaar het gesprek aan te gaan, creatieve workshops, leerzame werksessies en het verhelderende betoog van wetenschapsjournalist Mark Mieras kwam Flevoland tot de conclusie dat nieuwsgierigheid en plezier onmisbare vaardigheden zijn.

‘Kunst is niet een probleem, maar de oplossing’

Wetenschapsjournalist Mark Mieras verrijkte het publiek van de met een indrukwekkende lezing die de verrijking van cultuureducatie onderbouwt. Op basis van wetenschappelijk- en neuropsychologisch onderzoek legt hij uit welke potentie cultuureducatie heeft voor alle kinderen. Zo deelde hij aan dat kunst & cultuurbeoefening positief bijdraagt aan onder andere cognitieve functies, hersenontwikkeling, het zelfsturend vermogen en het zelfbewustzijn.

Mark: “Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt: hoe nieuwsgieriger een kind is, hoe beter het kind presteert in vakken zoals taal en rekenen. Het loont dus om de nieuwsgierigheid van kinderen te stimuleren.” Maar wat is nu de beste manier om nieuwsgierigheid te stimuleren? Door het te waarderen wanneer kinderen vragen stellen, en juist níet door alleen een correct antwoord te belonen. Dat is exact wat je vindt in cultuureducatie.” Aan het einde van de lezing concludeert hij: “hoopvol onderwijs valt of staat met kunsteducatie. Kunst is niet een probleem, maar de oplossing.”

‘Cultuureducatie is belangrijk voor de sociale cohesie’

Wat is volgens Kees Ahles, wethouder cultuur van gemeente Almere, de code om cultuuronderwijs toegankelijk te maken voor ieder kind? Kees: “In nieuwe steden staan lokale de cultuur nog in kinderschoenen. Juist op deze plekken is cultuureducatie belangrijk voor de sociale cohesie. En iedereen heeft iets creatiefs in zich, op welke manier dan ook. Door deze creativiteit te ontwikkelen, groeit het zelfvertrouwen. Deze unieke invloed van cultuureducatie biedt meer kansengelijkheid in onze samenleving”.

Prangende vragen en actuele thema’s

Leerkrachten leerden zelf over de sleutelvaardigheden tijdens zes workshops. Ze leerden vaardigheden om morgen al mee aan de slag te gaan in hun klas. Kunstvakdocenten, cultuuraanbieders, schoolleiders en schoolbesturen deden mee aan werksessie om te verdiepen op prangende vragen in het onderwijs. Zo was er een sessie over thematisch werken, het terugdringen van het lerarentekort en het meenemen van je collega’s in je cultuurplannen. De dag van de Cultuureducatie werd georganiseerd door FleCk, in samenwerking met Collage Almere en werd mede mogelijk gemaakt door de provincie Flevoland en gemeente Almere.

Lees het online verslag

In het online verslag zijn alle onderdelen van het programma terug te vinden. De foto’s, een filmpje, artikelen, reacties en meer zorgen ervoor dat iedereen ook na deze bruisende dag geïnspireerd blijft om met cultuuronderwijs aan de slag te gaan! Bekijk het verslag op: cultuureducatieflevoland.nl/dag-v-d-cultuureducatie-flevoland-2024.