Leerkrachten Het Mozaïek getraind in Mediakunst en creativiteitsontwikkeling
Afgelopen maandag vond op IKC Het Mozaïek in Lelystad de teamtraining Mediakunst en creativiteitsontwikkeling plaats. FleCk-trainers Allerd van den Bremen en Mieke Dols gingen in een ochtend met het voltallige team op interactieve wijze aan de slag met vraag hoe je met mediakunstlessen creativiteit bij leerlingen kunt stimuleren.
In het eerste deel van de training werd het team meegenomen in het traject Mediakunst & Techniek, waarin de school participeert. In dit project verkennen FleCk, De Meerpaal, Kubus en twee leerkrachten van basisscholen De Tjotter, Het Mozaïek en De Windroos de mogelijkheden van mediakunst in de context van techniekonderwijs. Dit doen ze aan de hand van de methodiek van design thinking, een methode om producten of diensten te ontwikkelen met een klantbril op. De vragen ‘Hoe werkt precies de methodiek die in het driejarige traject wordt gehanteerd, en wat kun je verstaan onder Mediakunst?’ zijn de vragen die in het eerste deel van de training centraal stonden.
In het tweede deel van de training liet trainer Allerd het team een creatief proces doorgaan, door middel van het maken en uitvoeren van composities. Ze startten met digitaal componeren, waarna ze de compositie gingen uitvoeren op boomwhackers (muziekbuizen op toon). Hij ging met het team aan de slag met oriënteren en experimenteren; twee fasen uit het creatieve proces. Hoe voorkom je dat leerlingen blijven hangen in Fornite-dansjes en daag je ze uit om verder te gaan?
Trainster Mieke Dols was erg enthousiast over de teamtraining: “het team stond erg open voor het begeleiden van hun leerlingen op een procesgerichte, creatieve manier. Ze waren nieuwsgierig naar ideeën over hoe je creatieve opdrachten geeft en kadert als leerkracht en welke instrumenten en materialen je daarvoor inzet.”
Alle drie de scholen in het traject zetten twee teamtrainingen per schooljaar in om de kennis en vaardigheden die in het Mediakunst & Techniek-traject door de twee deelnemende leerkrachten wordt opgedaan terug te laten stromen in de school.
Over Mediakunst en Techniek
Mediakunst is een digitale vorm van beeldende kunst. Kinderen groeien op met digitale media, daarom sluit het goed aan bij hun belevingswereld. Binnen het project worden verschillende mediakunstvormen gekozen en als middel ingezet bij het lesontwerp. Denk hierbij aan animatie, Digital Storytelling, 3D printen of Virtual Reality. Verschillende mediakunstenaars worden vanuit hun expertise bij het project betrokken.
Binnen het project Mediakunst en Techniek onderzoeken zes leerkrachten de mogelijkheden van mediakunst in de context van techniekonderwijs. Samen ontwikkelen lesmateriaal, tools en/of activiteiten die de scholen gaan gebruiken in de klas. De ontwikkelde lessen sluiten aan op het curriculum van Kunst & Cultuur en Natuur & Techniek. Binnen de ontwikkelde lessen is aandacht voor het doorlopen van het creatieve proces en onderzoekend en ontwerpend leren. Aan het eind van het driejarige project worden de basisschoollessen beschikbaar gesteld voor alle basisscholen in Flevoland en daarbuiten. Het project Mediakunst en Techniek wordt mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie.
Blijf op de hoogte
Verder op de hoogte blijven van de voortgang in het project Mediakunst & Techniek? Schrijf je in voor de FleCk nieuwsbrief en ontvang de laatste updates in je mailbox.