De eerste sprint voor Mediakunst en Techniek
De leerkrachten van De Windroos, Het Mozaïek en De Tjotter die de mogelijkheden van mediakunst in de context van techniekonderwijs gaan verkennen, kwamen 5 februari bijeen voor de eerste ontwerpsprint. Tijdens deze sprint presenteerden ze de resultaten van het onderzoek onder hun leerlingen. Samen met hun lokale partners De Kubus en De Meerpaal vormden ze de eerste ideeën voor de bouwstenen – lesmateriaal, tools, activiteiten – die ze in de maanden tot de zomervakantie gaan ontwerpen en uitproberen. Twee kunstenaars presenteerden ter inspiratie de mogelijkheden van virtual reality, augmented reality, lichtkunst en 3D printen.
Leerlingen willen nieuwe dingen leren en ontdekken
Tijdens de kick-off van het co-creatieproject Mediakunst & Techniek in december 2019 kregen de leerkrachten de opdracht een leerlingenonderzoek te doen. Het doel van het onderzoek is om van eigen aannames af te stappen en erachter te komen wat er daadwerkelijk bij de leerling speelt.
Elke week stelden zij de leerlingen van alle bouwen de volgende vragen:
- waar ben je trots op;
- waar weet jij veel vanaf;
- als je een les mocht bedenken waar zou die dan over gaan;
- waar ben je nieuwsgierig naar;
- waar word je blij van?
Op een leerkracht na, keek iedereen op van de antwoorden die de leerlingen gaven. De onderwerpen die het meest terugkomen in de antwoorden zijn:
- digitaal werken;
- creativiteit;
- sport en samenwerken;
- nieuwe dingen leren en ontdekken.
Inspirerende mediakunst
Tijdens Sprint 1 vertelden twee kunstenaars over verschillende vormen van mediakunst die je kunt inzetten in het onderwijs. Taam Maas van Stichting Helden uit Amsterdam gaf een presentatie over virtual reality, augmented reality, lichtkunst en andere mediakunstvormen. Het creëren van een nieuwe wereld wakkert volgens hem de nieuwsgierigheid, verwondering en daarmee leergierigheid bij leerlingen (en leerkrachten!) aan.
Robbert Bakker van Dutchy3D in Dronten vertelde over het gebruik van 3D printen in de klas. ‘’Als docent moet je achterin gaan zitten en de leerlingen het werk laten doen.’’ In een computerprogramma kun je met leerlingen ontwerpen maken en deze naar de printer sturen die dit 3D print. Sluit naadloos aan als middel voor onderzoekend en ontwerpend leren.
Ideevorming
Bij het vormen van de ideeën werden de leerkrachten getriggerd om outside the box te denken en drie ideeën uit te werken. De kunstenaars schoven aan en stimuleerden dit. De uitkomsten van deze brainstorm zijn bijvoorbeeld een stopmotion-film over het thema ‘reizen door de ruimte’ maken met de hele school, een game ontwikkelen rondom het thema ‘ontwerp samen jouw ideale wereld’ en video- en geluidskunst inzetten voor het ontwikkelen/ontdekken van ‘voertuigen van de toekomst’.
Vooruitblik
De komende periode gaan kunstenaars naar de scholen om met de leerkrachten de ideeën te verfijnen. Tijdens Sprint 2 gaan de leerkrachten samen met hun lokale partners en kunstenaars aan de slag met conceptontwikkeling.
Lees meer over het project Mediakunst & Techniek.