Sprint 9 pro: prototypetest evalueren
Voor sprint 9 waren we te gast bij De Steiger in Lelystad, waar zes leerlingen ons een rondleiding gaven. Hierna kregen de teams een preview van de toolkit van Studio VMBO. Vervolgens gingen ze aan de slag met de observaties en inzichten die ze hebben verzameld tijdens hun prototypetestes.
Inzichten van Aeres Praktijkonderwijs Emmeloord
We wilden kijken of onze leerlingen zelf een stopmotion filmpje konden maken en dat kunnen bewerken. Wie ben je, wat heb je gedaan met je stages? Aan de hand daarvan hebben we een moodboard gemaakt in Prezi en op papier. Op papier bleek beter te werken, dat is tastbaarder voor de leerlingen. Leerlingen waren heel trots op de resultaten die ze gemaakt hebben. We hadden er nog wel een extra les bewerken aan kunnen voegen. De test is zeker geslaagd omdat de leerlingen geslaagd waren en er mooie resultaten waren.
Inzichten De Steiger
Leerlingen zijn samen naar de kringloop geweest waar ze iets hebben uitgekozen, zoals een vaasje of een beeldje. Daarna hebben ze samen met de kunstenaar, in zijn atelier, de materialen gepimpt. De gemaakte resultaten hebben ze een filmpje van gemaakt en worden in de school getoond. De leerlingen konden heel goed werken in het atelier. De kunstenaar kon ook goed met de doelgroep omgaan. Misschien moeten we in het begin nog iets meer inspiratie laten zien, zodat de leerlingen inzien hoe breed de kaders zijn zodat ze minder snel dingen als fout bestempelen. De kunstenaar had voor iedere leerling eigen kwasten en een eigen setje verf waardoor er ook geen onrust was. Het filmpje maken was door de opstelling, heel tof voor de leerlingen. Het voelde allemaal heel echt.
Inzichten PrO Almere
Wij hebben het ‘Uber puber’ spel gespeeld en dat gaat over seksualiteit. Wij wilde weten of je door middel van spel het voor elkaar krijgt dat leerlingen opener worden? Het antwoord is ja, en dat was heel gaaf om te zien. Leerlingen gaven ook aan dat het makkelijker was om over seksuele onderwerpen te praten door middel van een spel. “Ook fijn om er op school over te kunnen praten omdat we dat thuis eigenlijk niet kunnen of willen.” Je wilt de leerlingen prikkelen, niet choqueren. Je wilt geen ouders en directie op je dak. Het was in het begin dus zoeken naar hoe ver we konden gaan. Zoeken naar de goede balans.