29 januari 2025

Tweede bijeenkomst icc-cursus: van visie naar verdieping

Op vrijdag 24 januari kwamen de deelnemers van de icc-cursus opnieuw samen voor een inspirerende tweede bijeenkomst. Tijdens deze sessie stond de ontwikkeling van cultuurbeleid op de eigen school centraal, met een rijke mix van reflectie, informatie en praktische oefeningen.

De bijeenkomst begon met het bespreken van de opbrengsten uit de teambijeenkomsten die de deelnemers vooraf hadden uitgevoerd met hun eigen schoolteam. Deze bijeenkomsten waren gericht op het bepalen van een gezamenlijke visie en ambitie op cultuuronderwijs. De opgehaalde inzichten vormen de basis voor het vervolg: het vertalen van deze visie en ambities naar pijlers, het fundament van cultuureducatie op je school. Vervolgens verdiepten de deelnemers zich in het creatief proces. Ze kregen niet alleen theoretische uitleg, maar doorliepen dit proces zelf ook actief. Hoe kun je cultuurlessen en het curriculum verrijken met dit proces? Deze vraag stond centraal.

Beleid en financiën

Een ander belangrijk onderdeel van de bijeenkomst was het thema beleid en financiën. De deelnemers kregen inzicht in de verschillende geldstromen binnen de provincie en ontdekten welke financieringsmogelijkheden er zijn. Ook kwamen vragen aan bod zoals: Wat doe je als je meer wilt dan wat er beschikbaar is? Bij wie klop je aan? En hoe oormerk je geld binnen je school? Deze praktische kennis bleek van grote waarde voor de volgende stap: het bekijken en bespreekbaar maken van de (wenselijke) situatie op de eigen school.

Om deelnemers te verrijken in hun rol als icc’er, oefenden ze gesprekstechnieken ter voorbereiding op het gesprek met hun schooldirecteur. Met deze technieken kunnen ze hun plannen en inzichten effectief overbrengen en draagvlak creëren binnen de school. De bijeenkomst werd afgesloten met een moment van reflectie; de rollen van de icc’er stonden hierbij centraal. Waar sta je nu in je ontwikkeling als icc’er en welke stappen wil je nog zetten?

Cultuuronderwijs vormgeven, stimuleren en borgen

De ontwikkeling van de icc’er is een rode draad in de cursus: het vullen van je eigen rugzak met kennis en vaardigheden, zodat je samen met het team cultuuronderwijs structureel kunt vormgeven, stimuleren en borgen. Na afloop van de bijeenkomst gingen de deelnemers met nuttige kennis en concrete handvaten weer naar huis.

Wil je meer weten over de icc-cursus en wat FleCk hierin voor jou kan betekenen? Neem dan contact op!