Weerwater Almere als bron van inspiratie voor cultuurlessen
Op uitnodiging van FleCk namen 2 oktober vijf VO-docenten en drie educatoren van culturele instellingen deel aan de Culturele Roadtrip Flevoland. Voor de vierde keer was een gevarieerd programma samengesteld met een aantal culturele parels van de provincie. Dit jaar was het thema ‘Architectuur en kunst rond het Weerwater in Almere’.
Het doel van de roadtrips is kunstvakdocenten en educatoren kennis te laten maken met kunst, cultuur, erfgoed en creatieve industrie en voorbeelden te geven hoe je dit toegankelijk kunt maken voor leerlingen. Daarom zijn ook elke roadtrip leerlingen uitgenodigd om verschillende lesopdrachten uit te proberen.
Rondje Weerwater op de fiets
Het was gelukkig droog op 2 oktober, want dit keer is het traject fietsend afgelegd. De dag startte bij Kunstlinie waar de deelnemers een rondleiding kregen door Marie-Josée Röselaar van Architectuur in Almere. Edien Lammers van FleCk nam de deelnemers mee langs de skyline van Almere en de bijzondere constructie van The Wave van architect René van Zuuk. Hier maakten de deelnemers een lijntekening van het uitzicht.
Architect Bas ten Brinke gaf de deelnemers inzichten door te vertellen hoe een architect naar een gebouw kijkt. Hij nam ons mee naar de experimentele wijk Fantasie en naar een door hem zelf ontworpen en bekroond gebouw: De Schaapskooi. Daar vertelde Anne Kriek, voorzitter van de Wolunie ons hoe de wol van de schaapskudde van Almere verwerkt wordt tot mooie objecten, die vaak zijn ontworpen door een kunstenaar.
De Culturele Roadtrip Flevoland eindigde in Ateliers De Steiger 206. Onder leiding van kunstenaar Sietse van der Wal ontwierpen en bouwden de deelnemers hier met afval- en restmaterialen een maquette van een gebouw. De opdracht was om een link met Almere aan te brengen en de inspiratie van eerder die dag toe te passen. Als verrassingselement (challenge) moesten de deelnemers af en toe een idee van een andere groep toevoegen aan hun eigen ontwerp of uit een grabbelzak ongezien een object pakken dat een plek moest krijgen in het ontwerp.
Leerlingopdrachten
In de ochtend testten zes leerlingen van Helen Parkhurst College in Almere twee opdrachten over architectuur en kunst in openbare ruimte. Imke, Arashana, Muskan, Alyssa, Victoria en Kubra van klas 3 mavo kwamen hiervoor met docent Kirsten van Muijen naar de Architectuurstudio van Kunstlinie. Na afloop gaven de leerlingen waardevolle feedback op de opdrachten. In Ateliers De Steiger 206 haakte een nieuwe groep leerlingen aan. Elf leerlingen van klas 5 vwo van de Meergronden in Almere testten de opdracht Maquettebouw. Ook zij gaven na afloop feedback op de opdracht. Alle leerlingenopdrachten, feedback, tips & tops van de leerlingen deelt FleCk met de deelnemers en binnenkort ook hier.
Foto’s: Evelien Fotografie