Mark Mieras: ‘Kunst is de oplossing’
Wetenschapsjournalist Mark Mieras verrijkte het publiek van de met een indrukwekkende lezing die de verrijking van cultuureducatie onderbouwt. Op basis van wetenschappelijk- en neuropsychologisch onderzoek legt hij uit welke potentie cultuureducatie heeft voor alle kinderen.
Zo deelde hij aan dat kunst & cultuurbeoefening positief bijdraagt aan onder andere cognitieve functies, hersenontwikkeling, het zelfsturend vermogen en het zelfbewustzijn. Dit werd niet alleen aangetoond; Mark Mieras deelde ook veel praktijkvoorbeelden die deze ontwikkelingen aanduiden en legde duidelijke verbanden tussen het beoefenen van kunst en verdere ontwikkeling.
Over de nieuwsgierigheid van een kind deelde hij het volgende:
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt: hoe nieuwsgieriger een kind is, hoe beter het kind presteert in vakken zoals taal en rekenen. Het loont dus om de nieuwsgierigheid van kinderen te stimuleren.
Maar wat is nu de beste manier om nieuwsgierigheid te stimuleren? Het antwoord van Mark Mieras is duidelijk: “nieuwsgierigheid stimuleer je door het te waarderen wanneer kinderen vragen stellen, en juist níet door alleen een correct antwoord te belonen. Dat is exact wat je vindt in cultuureducatie.” Aan het einde van de lezing concludeert hij: “hoopvol onderwijs valt of staat met kunsteducatie. Kunst is niet een probleem, maar de oplossing.”
Belangrijke sleutelvaardigheden volgens Mark zijn:
- plezier;
- zelfsturend;
- nieuwsgierig;
- hoopvol zijn;
- positieve sociale relaties en steun;
- positieve identiteit;
- creatief zelfvertrouwen;
- verborgen talent.