Praktijkonderwijs verstevigt cultuureducatie
Hoe is het de pro-scholen en hun culturele partners de afgelopen twee schooljaren in Studio VMBO vergaan? Dat lees je in onze nieuwe publicatie. De schoolleiders en docenten van Aeres Praktijkonderwijs Emmeloord en PrO Almere en hun culturele partners gaan zeker door met de aanpak die zij zich eigen hebben gemaakt.
Anders dan de naam doet vermoeden, is Studio VMBO niet alleen voor het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs. Sinds de start in schooljaar 2020-2021 doet ook het Flevolandse praktijkonderwijs mee. De schoolleiders en docenten van Aeres Praktijkonderwijs Emmeloord en PrO Almere en hun culturele partners vertellen over hun positieve ervaringen. Ze gaan zeker door met de aanpak die zij zich eigen hebben gemaakt.
Dick Wever, teamleider en Corine de Lange, docent praktijkonderwijs op Aeres Praktijkonderwijs Emmeloord en Hanneke Broos, adjunct-directeur en Peggy van Amerongen, docent beeldende vorming bij PrO Almere zijn enthousiast over Studio VMBO. Hun scholen hebben flinke stappen gezet.
Dick: “In drie jaar tijd heeft cultuureducatie nu een vanzelfsprekende plek gekregen in ons onderwijs”.
Hanneke: “Het is onze taak de leerlingen te leren hoe ze een goede werknemer kunnen zijn, én een goede burger. De wereld van de pro-leerling is heel klein. Wij willen die vergroten door hen op een andere manier te leren kijken. CKV zien wij als een goede aanvulling op het curriculum en Studio VMBO gaf ons de mogelijkheid ermee te starten.”
Culturele partners Marlot Hutten van Muzisch Centrum in Emmeloord en Fiona Kelatow van BonteHond hebben hun relaties met de scholen zien verstevigen en de pro-leerling beter leren kennen. Marlot: “Door Studio VMBO heb ik nog veel meer van deze jongeren mogen zien. Door meer in de school aanwezig te zijn, en door de leerlingenonderzoeken die we hebben gedaan. Hun houding heeft mij in zeer positieve zin verrast. In alle bouwstenen die we hebben ontwikkeld, toonden ze een open blik en stonden ze open voor nieuwe ervaringen”.