Evaluatie pilot
Na de succesvolle afsluiting van de pilot op 15 juni heeft FleCk met de deelnemende scholen en lokale partners geëvalueerd en nieuwe plannen gemaakt voor het vervolg. Alle scholen waren in de kern positief over de gekozen aanpak. In de evaluaties zijn veel ideeën en wensen aangereikt om het traject inhoudelijk sterker te maken of aan te vullen. Het projectteam gaat er daarvan een aantal oppakken en uitwerken. De lokale partners gaven terug in het traject veel meerwaarde te ervaren door de intensieve manier van samenwerken met de docenten en schoolleiders. Zij hebben aangegeven vanaf nu meer zichtbaar als partner ingezet te willen worden. Ook dat neemt de ontwikkelgroep mee in het vervolgtraject.
De evaluatiepunten van de scholen en lokale partners op hoofdlijnen
- Iedereen is overwegend positief en wil door!
- Er is behoefte aan:
- meer contact onderling;
- uitwisseling van schoolzaken;
- samen te werken/allianties te vormen;
- meer ruimte om eigen keuze te kunnen maken in besteding werktijd (minder formats);
- de leerlingen er nog meer bij betrekken;
- minder bijeenkomsten met de schoolleider.
De ontwikkelgroep neemt als verbeterpunten mee in het vervolgtraject van de pilot en in het nieuwe co-creatietraject voor scholengroep 2:
- meer uitdaging om out of the box te denken;
- meer de co-creatie in de samenwerking opzoeken;
- meer tijd reserveren om elkaar en de eigen onderwijspraktijk te leren kennen;
- kennismaken met de kracht en kwaliteit van de lokale en culturele partner;
- over en weer duidelijk maken wat iedereen van elkaar kan verwachten;
- kwaliteitsdoelen vanuit FleCk en Zeewaardig formuleren;
- heldere rolverdeling in het traject borgen.
Foto: Daniël Sylla (Shot by Sylla)