Even voorstellen: Museum M. en wat zij doen in cultuuronderwijs
In de rubriek “even voorstellen” zetten we elke maand een van onze samenwerkingspartners in cultuuronderwijs in de schijnwerpers. Voor deze eerste editie deelt Maike Peters, Programmamaker Onderwijs, de visie en activiteit van M. in het cultuuronderwijs.
M. in een notendop
“M. is een kunstmuseum. Maar wel een beetje anders dan anders. Je ziet en ervaart bij M. immersieve kunst en landschapskunst. Dat is kunst die overal om je heen is. Bij M. word je zelf onderdeel van de kunst en ervaar je het met al je zintuigen. De thuisbasis van M. is het M Punt, een paviljoen in Almere Hortus. Maar met onze activiteiten kan je M. in heel Flevoland tegenkomen; bij de Land Art, in de stad of bij jou in de achtertuin.
Bij M. ervaar je immersieve kunstinstallaties en landschapskunstwerken op een toegankelijke manier. Iedereen is welkom, we organiseren betekenisvolle kunstervaringen die over jou of jouw omgeving gaan en die je bijblijven.
M. vergroot ook het beeldende kunst aanbod in Flevoland voor primair onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. In samenwerking met docenten, leerlingen en culturele partners ontwikkelen we kwalitatieve onderwijsprogramma’s. Daaromheen doen we ook veel op maat zoals voor het hbo of tijdens projectweken op scholen.
Cultuureducatie van M.
Wat ons motiveert om cultuureducatie te ontwikkelen? Tja, wat niet eigenlijk! Cultuureducatie kan kinderen zoveel geven. Het activeert, bevraagt, verrast en daagt je uit. Ik wil zoveel mogelijk kinderen de kans geven met kunst en cultuur in aanraking te komen en zichzelf breed te ontwikkelen en verwonderen.
Ik zie kunstenaars, met hun enorme flexibiliteit en verbeeldingskracht, als de rolmodellen die bij uitstek de vaardigheden tonen die nodig zijn in een snel veranderende wereld. Kunstenaars, met hun extreme en soms als vreemd ervaren kunst, zijn niet bang om hun mening te geven. Ze hebben de moed om zichzelf te laten zien en bedenken fantasierijke manieren om thema’s te bevragen.
Onze identiteit in cultuureducatie
M. bestaat nog niet zo lang. Ik ben nu nog vooral aan het experimenteren om tot een echt M. Mix van methodes te komen. Ik zoek een vorm die echt goed past bij de kunst van M. en bij de leerlingen in Flevoland.
We hebben deze kernwoorden geformuleerd die dienen als kompas: Maken, Moed, Mindful en Creativiteit. De inhoud van het kunstwerk is altijd het startpunt om leerlingen te prikkelen, bevragen en verrassen. Per programma zorgen we vervolgens dat deze elementen terugkomen. Door zelf te maken willen we je de moed geven om jezelf te laten zien. Met mindfulness elementen nodigen we je uit om echt in het moment te zijn zodat je het kunstwerk echt bewust, met alerte zintuigen, ervaart en je creativiteit gebruikt. Per kunstwerk kijken we welke methodes we inzetten om dit doel te bereiken.Door veel pilots te draaien willen we uiteindelijk komen tot een goed passende M. methodiek.
Onze projecten
Wat lopende projecten betreft, is er van alles gaande bij M.! Zo ontwikkelen we voor de provinciale ontmoeting in Cultuurplus een primair onderwijsprogramma voor in de kunstinstallatie van internationaal bekende kunstenaar Emmanuelle Moreaux. Daarnaast zijn we in samenwerking met de Stichting Land Art Flevoland bezig om het Land Art onderwijsprogramma voor groep zeven te vernieuwen. Via dit programma kunnen zij de wereldberoemde landschapskunst ervaren, hun eigen Flevolands cultureel erfgoed.
Ik kijk het meest uit naar de samenwerking met FleCk tijdens de pilots voor het land art onderwijsprogramma. Zo benieuwd hoe de leerlingen gaan reageren!”