30 november 2020

Sprint 2 vmbo: onderzoek naar leerlingen centraal

De tweede online bijeenkomst van de vmbo-docenten en hun culturele partners stond in het teken van leerlingenonderzoek. Een van de vertrekpunten van Studio VMBO is dat kunst- en cultuuronderwijs samen met de leerling wordt ontwikkeld. Door het doen van onderzoek wordt een goed beeld gekregen van de belevingswereld van de vmbo’ers. Als je vertrekt vanuit die belevingswereld ben je in staat tot vernieuwende ideeën te komen en betekenisvolle activiteiten te ontwerpen.

Door leerlingenonderzoek:

  • maken we op een andere manier kennis met de vmbo-leerling. Zijn context en belevingswereld geven richting en inspiratie aan het ontwerpproces;
  • ontdekken we bijzonderheden van de leerling;
  • peilen we zijn kennis en jargon van kunst en cultuur;
  • en halen we zijn behoeften en interesses op.

De teams van Aeres VMBO Almere, Berechja College, Arte College en Buitenhout College kregen theorie over het doen van onderzoek, het verbinden van het onderzoek met de ontwerpvraag en opdrachten voor in de klas. Met hun culturele partners Vis à Vis, Cultuurbedrijf NOP, KAF en Nieuwe Bibliotheek Almere maakten ze tijdens de sprint een aantal opdrachten.

Hoe zit het onderzoek in de klas eruit?

Het onderzoek dat de docenten op school gaan doen, bestaat uit drie delen:

  1. twee foto-opdrachten die de leerlingen thuis maken;
  2. drie opdrachten die de docenten en hun culturele partner samen in de klas geven;
  3. in gesprek gaan met de leerlingen op basis van de resultaten en doorvragen naar het waarom.

Voor de opdrachten in de klas krijgen de scholen alle benodigde materialen aangeleverd. De komende periode doen ze onderzoek en de resultaten presenteren de docenten tijdens sprint 3.

Sprintopdrachten

Tijdens sprint 2 werkten de docenten en hun culturele partner samen aan de voorbereiding van het onderzoek. De opdracht was onder meer te bepalen wat precies het doel van het onderzoek is en na te denken over de eigen onbewuste aannames die iedereen heeft.

Ook scherpten ze de eerste ideeën aan uit sprint 1. Vervolgens zijn deze ideeën geparkeerd. Ze komen weer op tafel als de inzichten uit het leerlingenonderzoek duidelijk zijn.

Reflectie op de sprint: tops & tips

Een van de doelen van sprint 2 was dat de deelnemers elkaar en elkaars drijfveren beter leren kennen. Dat is gelukt, bleek uit de reacties: “het was leuk om elkaar te vinden en samen met je partner te brainstormen”.

Een greep uit de overige tops:

  • duidelijk en overzichtelijk wat er vandaag van ons werd verwacht en waar wij naartoe gingen;
  • meer overlegtijd deze sessie is fijn;
  • concrete opdrachten en werkvormen;
  • de betrokkenheid van de medewerkers van Studio VMBO werkt motiverend, ze stellen goede vragen tijdens het maken van de opdrachten.

Een greep uit de tips:

  • meer tijd om het onderzoek handen en voeten te geven;
  • nadenken over instructies in video of andere vorm om vooraf te delen;
  • voor sommige opdrachten teveel tijd en voor de andere te kort;
  • introductie kan korter.