Werksessie ‘Hoe ontwikkel je lesmodules voor in de klas’
De kunstvakdocenten volgen in poppodium Corneel een optionele werksessie over het ontwikkelen van lesmodules cultuuronderwijs voor het basisonderwijs in Flevoland, die veelvuldig worden afgenomen.
Sinds 2020 laat FleCk in samenwerking met Cultuurbedrijf Noordoostpolder, De Meerpaal en Kubus lesmodules ontwikkelen waarin het creatief proces en culturele competenties centraal staan. De lesmodules worden ontwikkeld door een kunstvakdocent en bestaan uit drie lessen waarvan de tweede door een groepsleerkracht wordt gegeven.
Allerd van den Bremen geeft de werksessie en gaat in op de rol van de leerkracht en die van de kunstenaar. De kunstvakdocenten benoemen de belangrijkste verschillen en overeenkomsten. Vervolgens verzinnen zij in tweetallen, vanuit de eigen discipline, een werkvorm die twee kunstvakdocenten met een andere discipline moeten uitvoeren door alleen de omschrijving te lezen. Zij ervaren dat een omschrijving concreet en nauwkeurig moet zijn om een ander de werkvorm te kunnen laten uitvoeren. Ook ervaren zij hoe leuk het is om zich in een andere discipline te verdiepen.
Ten slotte gaan we met elkaar in gesprek: welke ervaringen heeft iedereen in de communicatie met scholen en lokale partners? Wat zijn voorwaarden voor een goede communicatie zodat groepsleerkrachten betrokken zijn en leerlingen kwalitatief goede lessen krijgen?