Werksessie over leerlijnen
De tweede optionele werksessie staat in het teken van leerlijnen. De kunstvakdocenten krijgen een training van Jos Bol, projectleider en adviseur cultuuronderwijs bij Kunst Centraal én expert op het gebied van leerlijnontwikkeling. Hij neemt ze mee in de theorie achter leerlijnen en laat zien welke uiteenlopende mogelijkheden er zijn.
Als schoolbegeleider put hij uit talrijke praktijkvoorbeelden. Hij legt uit dat je allereerst bepaalt welke ‘bril’ je opzet: die van de ontwikkeling van het kind, een betekenisvol onderwerp, de specifieke vakinhoud van een kunstdiscipline of een of meer culturele competenties. De gekozen bril bepaalt vanuit welk uitgangspunt je een leerlijn opzet. De overgebleven drie onderwerpen helpen vervolgens om de leerlijn concreter in te vullen.
Aan de hand van een format oefenen de kunstvakdocenten zelf met de vormgeving van een leerlijn. Dit helpt hen om straks met scholen het gesprek over leerlijnen aan te gaan. Binnen CultuurPlus werken trede 3-scholen in samenwerking met cultuurmakers aan het ontwikkelen van leerlijnen. Uiteindelijk vanuit het doel om zo hun cultuuronderwijs een vaste plek binnen het curriculum te geven.