Reacties van deelnemers
‘Ik vind het echt een eyeopener hoe belangrijk het is om te zorgen dag juist kinderen die het lastig hebben thuis, zich aan cultuuronderwijs kunnen optrekken. Dit kan echt het verschil maken voor ze. Ik wist het wel, maar door dit zo live te horen, voel ik nog meer de urgentie.’
Silke Tuininga, schoolleider De Wingerd Lelystad:
‘Volgens mij is de manier om de code te kraken om te erkennen dat kunst en cultuur is de lijm tussen alle. Het cement die zorgt voor verbinding. Wij geven wereldgericht onderwijs, waar kunst en cultuur onlosmakelijk mee verbonden is.’
Sietse van der Wal, cultuurcoördinator Meergronden Almere:
‘Heel interessant van de spreker dat hij iets duidelijk maakte en kon bewijzen waarvan wij al langer aanvoelen dat het werkt: cultuuronderwijs draagt enorm bij aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren!’
Renée Vunderink, Cultuurmakelaar Verbeelding&CO Zeewolde:
‘Volgens mij is de code voor inclusief cultuuronderwijs dat we mensen de gelegenheid geven hun verhaal te doen via kunst en cultuur. Zo wordt stress omgezet in prestatie en nog belangrijker: plezier.’
‘Voor mij is de sleutel om altijd nieuwsgierig te blijven naar de nieuwsgierigheid van de kinderen.’
Hoe maak je cultuuronderwijs toegankelijk voor ieder kind? Wat is de code?
- ‘Luister naar wat kinderen nieuwsgierig maakt en wat ze willen weten!’
- ‘Meer spelen, minder moeten: plezier zorgt voor meer ontwikkeling dan moeten leren wat wij vinden dat ze moeten leren.’
- ‘Door creativiteit en plezier te stimuleren en er tijd aan te geven.’
- ‘Maak cultuuronderwijs primair in het onderwijs.’
- ‘Gewoon DOEN.’
- ‘Het verbinden van vakken: thematisch werken.’
- ‘De inbreng van het kind waarderen!’
- ‘Geld, tijd en aandacht.’
- ‘Plezier serieus nemen.’
- ‘Door de kinderen echt te zien en nieuwsgierig te zijn.’
Wat neem jij mee uit deze inspiratiedag?
- ‘Een enorm enthousiasme voor cultuuronderwijs.’
- ‘Gevoed weer de praktijk in door praktische tips, mooie verhalen en leuke ontmoetingen.’
- ‘Het belang van muziek, dans en kunst!’
- ‘Ideeën voor in de klas.’
- ‘Cultuuronderwijs verbinden met de basisvakken!’
- ‘De voorstelling HUH?!?’
- ‘Het belang van plezier en enthousiasme voor cultuur en educatie.’
- ‘DOEN!’
- ‘Natuur- of cultuurerfgoed. We leren door te verwonderen met hand, hoofd en hart!’
- ‘Veel nieuwe contacten, veel inspiratie en veel bevestiging van mijn eigen visie.’
- ‘Dat cultuuronderwijs belangrijker is dan alle andere vakken!’
- ‘Draai de lesdag op school om: begin juist met een dansje, liedje of toneel.’
- ‘Netwerk, motivatie en inspiratie.’
- ‘Meer ruimte maken op school voor onderzoeken, maken en muziek.’
Waar wil je na deze dag meer over horen?
- ‘Plezier is groei!’
- ‘Waar zijn scholen/leerlingen nieuwsgierig naar? Hoe weet een leerkracht dat te stimuleren?’
- ‘Zijn er scholen om mee te pilotten / innoveren?’
- ‘Wij willen praktische werkvormen voor plezier in de school’
- ‘Kunst = Hoop.’
- ‘Hoe specialiseer je jezelf als leerkracht binnen een kunstdiscipline?’
- ‘Samenwerking tussen verschillende aanbieders, kunstvakdocenten en instellingen en het samensmelten van aanbod.’
- ‘Mijn hoop: dat er echt wat gaat veranderen en dat het niet bij mooie woorden blijft.’
- ‘Wat wil de stem van het kind! Eigen inbreng, creativiteit, vragen en verwondering <3.’
- ‘Hoe kunst een prioriteit is geworden!’
- ‘Mooi programma, Dat we altijd nieuwsgierig blijven en blijven stimuleren bij kinderen en jongeren.’
- ‘Meer inspiratiedagen en kruisbestuiving!’